Bij opstarten PC melding: "Volume is niet schoon"

Gestart door Han, 02 februari 2009, 23:51:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ik heb voor deze vraag even een nieuw topic aangemaakt, anders is de info later via de zoekfunctie niet terug te vinden.

Nirak's vraag was deze:

Citaat van: Nirak op 02 februari 2009, 23:16:43
Verder bij opstarten van de comp, lichtlauw scherm waarop : volume is niet schoon, wat wordt daarmee bedoeld?




Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Je ziet deze melding meestal eigenlijk alleen als er problemen aan het ontstaan zijn met de harddisk. Dat kan softwarematig zijn maar ook hardwarematig. Zorg er in ieder geval voor dat je goede backups van die harddisk hebt. De PC doet dan nu w.s. ook steeds een schijfcontrole bij het opstarten?

Om erachter te komen wat er loos is ga je de harddisk op fouten controleren met de in windows ingebakken schijfcontrole én met een programmaatje van de fabrikant van de harddisk

1) Foutcontrole vanuit Windows
* Open je verkenner
* Klik met je rechtermuisknop op je c-partitie en kies dan eigenschappen
* ga naar het tabblad "extra"
* klik bij "foutcontrole" op de knop "nu controleren"
* Zet een vinkje bij beide opties en klik op "starten"
Soms kan de controle pas plaatsvinden bij een herstart van de PC. Sta dat toe.
Herhaal dit proces voor al je partities dus ook op de D-partitie enz. Uiteraard niet op cd/dvd drives  ;)

2) De harddisk testen op fysieke fouten met een programmaatje van de fabrikant
Voor dit proces heb ik destijds een special geschreven die je kunt gebruiken.
* Special : Harddisk-test met Powermax of SeaTool voor DOS/Windows

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nog iets waaraan je kunt zien of er iets loos is met de harddisk is door middel van S.M.A.R.T.

De meeste harddisks die nu in de PC's zitten zijn voorzien van S.M.A.R.T.

Wat info van Wikipedia:
Fabrikanten van harde schijven slaan vaak gegevens over mechanische problemen van de harde schijf op in een Electronically Erasable Programmable Read Only Memory (EEPROM) in de controller. Om dergelijke gegevens op te vragen is een standaard ontwikkeld die S.M.A.R.T. heet, wat staat voor "Self Monitoring Analysis and Reporting Technology". Als gegevens nog wel leesbaar zijn, maar minder betrouwbaar, dan kan via S.M.A.R.T. een waarschuwing gegeven worden dat de harde schijf binnenkort stuk zou kunnen gaan.

Met het programma "Everest Home" kun je de S.M.A.R.T. van je harddisks ook uitlezen kun je kijken of ze bij het opstarten alle tests goed doorlopen hebben. Ik heb hier de free versie 2.20.405 nog. Die werkt prima en is nog gratis te downloaden onderaan op de pagina op oldversion.com. Op het plaatje hieronder zie je waar je dan kijken moet. Selecteer bovenin de harddisk die het probleem geeft, en klik dan met je rechtermuisknop op SMART. Kies "snelrapport" en "alleen tekst" en je kan een S.M.A.R.T.-rapport maken en dan natuurlijk ook printen. Dan sta je sterker dan alleen met de bijna kapotte harddisk in je handen..



Goede uitslagen voor de S.M.A.R.T onderdelen zijn:
- OK: Waarde is normaal
- OK: Altijd doorlopen


* Zie je foutmeldingen in jouw S.M.A.R.T ?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nirak schreef:

Citaat van: Nirak op 03 februari 2009, 18:18:05
S.M.A.R.T. was helemaal oké.
Foutcontroles uitgevoerd op alle partities, alhoewel het om partitie D. gaat.
Morgen doe ik deze :
2) De harddisk testen op fysieke fouten met een programmaatje van de fabrikant
Voor dit proces heb ik destijds een special geschreven die je kunt gevruiken.
* Special : Harddisk-test met Powermax of SeaTool voor DOS/Windows

Je hoort weer.
Groeten
Karin

Heb je goede backups van je D-partitie?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Nirak

Hi Han,

Wat betreft dit :

Citeer2) De harddisk testen op fysieke foutenmet een programmaatje van de fabrikant
Voor dit proces heb ik destijds een special geschreven die je kunt gevruiken.
* Special : Harddisk-test met Powermax of SeaTool voor DOS/Windows

Het CD-Rom station is stuk  :'( ..... Ik moet dus een nieuw laatje aanschaffen en iemand vinden die dat er zonder brokken in kan zetten (of ik doe het zelf, alhoewel ik dat nog nooit gedaan heb, maar er zal toch wel een gebruiksaanwijzing bijzitten). Pas dan kan ik verder met dit volume is niet schoon 'grapje'. Je hoort wel hoe, wat wanneer.

Groeten
Karin


Han

Je kunt het seatools programma ook in windows starten en van daaruit de test doen. Dan heb je geen cd-rom speler nodig.  ;)


Wat betreft het vervangen van je cd-speler. Die zijn in de winkel niet meer te koop. In de winkel liggen dvd-writers voor rond de 22 euro (mediamarkt) van LG.
Die dvd-writers kunnen uiteraard ook cd's lezen. Als de speler in de kast op het moederbord aangesloten is met een platte grijze kabel heb je een IDE speler nodig.
Kijk even naar de plaatjes. Is ie aangesloten met een smal kabeltje dan heb je een sata speler nodig voor het vervangen. Koop dus wel de goede  ;)  Heb je de goede speler, dan is het aansluiten een fluitje van een cent waar wij je in een nieuw topic best even mee willen helpen.

IDE-aansluiting

Sata-aansluiting

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Nirak

Hi Han,

Daar ben ik weer. Veel te druk gehad met opzetten nieuwe web-winkel, moeder verhuizen naar aanleun-flat, oude woning leeghalen, veel proeverijen in de avond, kortom, ben wel weer van de straat geweest. Ondertussen heb ik dat hele laatje nooit meer gekocht maar moet ik nu wel een so-called knoopcel voor moederboard kopen en een DVD-laatje en zal dan te werk gaan zoals jij hebt aangegegeven (zie hieronder). Het betreft een Dimension 8300 P4 uit 2004. Zou een comp-winkel dan weten welke knoopcel dit precies moet zijn?

Hoe gaat het verder met enkel, bloedtesten etc. etc.?

Weer
groeten
Karin

Han

Ik heb je topic maar even samengevoegd. Een nieuw bericht maakt het zo onoverzichterlijk, nietwaar  :)
Je kunt in zo'n geval ook vragen om heropening van je topic hoor. Da's zo gebeurdf voor ons.

Je bedoelt een moederbord batterijtje? Ja joh die zijn standaard. Ongeveer zo groot als een 5 eurocent muntje.

Krijg je die "Volume is niet schoon" melding nou nog steeds?

Met m'n enkel gaat het inmiddels weer prima.
Rest is een beetje kwakkelen. (zie herberg)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Nirak

Maar er zoveel verschillende knoopcellen. Is dat batterijtje bij ieder moederbord hetzelfde? Ga er maar achteraan. Nog steeds een vuil volume, durf 'um' niet in de afwasmachine te stoppen ;)
Je hoort weer.
By
Karin

Han

Yep die moederbordknoopcellen zijn identiek. Haal 'm bij een PC zaak dan weet jer zeker dat het okee is. Je moet een knoopcel type CR2032 hebben. Type CR2016 is net zo groot maar dunner zodat er w.s. geen goed contact kan worden gemaakt tussen moederbord en batterij.
Die batterij zorgt ervoor dat de instellingen van het BIOS onthouden worden. Daarom wordt ie ook wel Bios-batterij genoemd. De wat modernere PC's hebben tussentijds geen nieuwe meer nodig. Daar wordt ie steeds opgeladen als de PC aanstaat. Oudere PC's kunnen dat niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Nirak

Na vervanging batterij, comp. opgestart en jawel volume niet schoon en de tijd staat weer ergens in 2004. Opnieuw oipgestart, hetzelfde... Het zal mij toch niet gebeuren dat die batterij niet goed is.....
Ga nu eten koken en de comp. opnieuw opstarten. Je hoort wel weer.
Doeg
Karin

Han

Je moet de datum en tijd na het vervangen van de batterij nog 1x goed instellen. Daarna wordt het "onthouden". De spanning is er immers helemaal vanaf geweest bij het vervangen van de batterij.

De "Volume niet schoon" melding gaat niet weg door de nieuwe BIOS batterij. Het enige wat dat batterijtje doet is de BIOS instellingen die gemaakt zijn onthouden.
Staat er ergens in je BIOS misschien een virusscan aan? Sommige BIOS-en hebben dat nog.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Nirak

Ha Han,

Nou, nou, nou, daar is ze eindelijk. Heb geen tijd om alle verhalen in de Herberg te lezen (helaas, wat lijkt mij dat heerlijk om daar de tijd voor te hebben). Hoe gaat het? Hartfilmpje etc.?

Jouw advies mbt Everest opgevolgd en jawel, dit is het resultaat :

- OK: Waarde is normaal
- OK: Altijd doorlopen

En toch blijft met 'vriend' opstarten met het volume is niet schoon.
Nog andere suggesties?

By
Karin


Nirak

Oh ja, de rest (bios, datum, tijd etc.) is eindelijk opgelost, alles zoals het behoort.

Han

22e van de ze maand weer terug voor een hartecho en dan eind juni pas naar de cardioloog voor de uitslag.
Wachtlijsten....zucht!

Okee, terug naar je vraag:

Mooi dat het met je bios-batterijtje en het onthouden van de data nu allemaal okee gaat.

Wat je "volume is niet schoon" melding betreft. Tja daar is niets aan te doen. We hebben van alles getest. Die melding betekent nu eigenlijk niks anders dan dat er fouten (beschadigde clusters) op je harde schijf zitten. De leeftijd van een harde schijf doet er niet toe, een harde schijf kan al vanuit de fabriek fouten bevatten aangezien niet iedere harde schijf wordt getest die de fabriek uitrolt. Zo'n harddisk is volstrekt onbetrouwbaar. Maak dus zéér regelmatig backups zoals ik al eerder opnoemde.
Op m'n suggestie om de harddisk te testen met een tooltje van de fabrikant reageer je alleen met de melding dat je cd-rom station kapot is maar niet wat de uitkomst was voor je harddisk. Het programma moet daar een melding geven dat er beschadigde clusters zijn en met die melding kun je garantie claimen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Kennelijk einde verhaal want er is al tijden niet meer in dit topic gereageerd door de topicstarter.
Ik gooi er dus een slotje op.

:slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!