Harde schijf defect?

Gestart door Denjos, 13 november 2006, 19:28:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denjos

Hallo,

Had gisteravond de pc aan en opeens begon hij heel langzaam te laden. Ik dacht ik restart hem even dan is het probleem misschien verholpen. Tijdens het afsluiten en opslaan van de gegevens tikte hij weer enorm langzaam en liep uiteindelijk vast.
Nu als ik mijn pc opstart krijg ik eerst de melding no drive attacked to fasttrack controller. Bios not installed.

Na deze melding laad hij eerst verder door tot het eerste windows scherm met het laadbalkje. Daarna komt er een fractie van een seconde een blauw scherm met wat tekst en start mijn pc opnieuw op.

Hebben jullie misschien enig idee wat het probleem is? Ik vermoed mijn harde schijf en hoop dat jullie dit kunnen bevestigen.

Mvg,

Dennis van Erkel

Han

- Ik neem aan dat je de kast open hebt gehad en de IDEkabel of SATA kabel hebt gechecked.
   Maak ze eventueel even los en druk ze daarna weer stevig op hun plek of vervang 'm eens
  door een andere kabel
- Wat voor merk harddisk zit erin, Dennis? Heb je al een harddisktest gedaan?

Hoe zo'n test verloopt voor een maxtor harddisk, kun je hier nalezen.
Voor andere merken gaat het bijna hetzelfde. Iedere harddisk-fabrikant heeft daar z'n eigen tooltje voor die je van hun site kunt downloaden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Denjos

Bedankt voor je snelle reactie. Ja ik heb de kast al open gehad en alle kabels los gehad en opnieuw aangesloten. De BIOS kan de harde schijf ook niet meer vinden.

Ik heb een Maxtor harde schijf, zal exacte type later vandaag wel even posten ik ben nu namelijk niet thuis omdat mijn pc helemaal niet meer opstart :)

Dus die test is ook te doen als mijn pc niet meer werkt? Aangezien ik niet meer in Windows kan komen.

Ik zit erover te denken een nieuwe harde schijf te kopen en dan te proberen mijn huidige als slave aan te sluiten en dan hopen dat ik hem nog even weer aan de praat krijg.

Han

Ik zou, als ik in jouw situatie zat toch even proberen of een andere kabel uitkomst bied. Je weet maar nooit.
* Zit de jumper (master/slave) er nog goed op?
* Hoor je de harddisk aangaan als je de PC aanzet? (krijgt hij stroom?)

Type Maxtor maakt niet uit. De Maxtor Powermax diagnosetool werkt voor alle maxtor harddisks en werkt vanaf een opstartdiskette of opstart-cd.  Het maakt dus niet uit of je PC nog opstart in windows of niet. De tool maakt bij het booten geen gebruik van de harddisk. Krijg je bij het booten al de melding "No Fixed disk" dan kan de powermax tool er ook niks meer mee, maar in de meeste gevallen kan er gewoon getest worden.

Als de disk als master niet meer aan de praat te krijgen is dan denk ik dat dat ook zeer lastig of zelfs onmogelijk wordt om 'm als als slave aan te sluiten. Ik hoop dat je de goede gewoonte had om backups te maken van je belangrijke data.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Denjos

Dat is een snelle reactie bedankt :)

De harde schijf maakt heel even geluid en op het moment dat dat blauwe scherm even voorbij flitst en de pc opnieuw opstart komt er een harde tik uit de harde schijf.

ja heb gelukkig van belangrijkste dingen wel backups op dvd maar ja je maakt nooit overal backups van en het is tocxh zonde dat je dan zoveel kwijt bent.

Maar jij denkt ook dat mijn harde schijf het dus begeven heeft?

Han

Die tik die je hoort bij het booten is een veeg teken, dat er hardwarematig iets erg mis is.
Doe toch even de diagnosetest. Kijken wat die te melden heeft. De test start met het uitlezen van de S.M.A.R.T. Dat is een opstarttest die elke harddisk steeds doet bij het booten. Als er iets mis dreigt te gaan dan geeft de S.M.A.R.T. vaak tijdens het booten al een error.

PS) Bij dynabyte hebben ze op het moment een aanbieding. Een Packard Bell externe harddisk van 320 gb voor 130 euro. Ik kan natuurlijk niet in je knip kijken maar een externe hdd is voor backups ideaal en dit is gezien de grootte van de hdd echt een koopje.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Denjos

Oke zal de test even doen post later vandaag het resultaat wel even.

Nogmaals bedankt voor je snelle reacties.

Bedankt voor de tip van de aanbieding zal vandaag Groningen even ingaan en eens kijken bij dynabyte.

Han

Graag gedaan hoor.  :)

Ik ben benieuwd wat de test zegt.
Hoe oud is die harddisk eigenlijk? Mijn Maxtor ging binnen een jaar na aankoop kapot en dan krijg je onder garantie een andere.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Denjos

Heb de test gedaan kreeg een 8 characters lange foutcode en op de site werd aangegeven dat ik hem moet vervangen. De schijf is 3 jaar oud dus valt niet meer onder garantie :(

Heb nu een nieuwe gekocht en al aangesloten. Kon meeste dingen nog overzetten van de kapotte schijf dat is dus weer een meevaller. Heb hem er gewoon bij aangesloten en kon alles openen op mijn tweede petitie.

Bedankt voor de hulp Han :)

Han

Fijn dat de nieuwe schijf draait  :goed

Mazzel dat je de oude nog aanspreken kon joh!!
Scheelt toch als je data over kunt halen.

Ik sluit het topic hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!