Prepaid truc voor 0900-nummers

Gestart door Han, 11 mei 2009, 14:07:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ik heb zelf een abonnement voor m'n mobiele telefoon maar voor de PCNers in Nederland die prepaid bellen kan onderstaande info handig zijn.


Bron: www.telegraaf.nl

Prepaid truc voor 0900-nummers
AMSTELVEEN -  Eén van de belangrijkste geldverdienmachines van de telecommaatschappijen, het populaire 0900-nummer, krijgt een gevoelige tik.
Politieke partijen is het al jaren een doorn in het oog dat bellers met een zogenaamde 'pre paid telefoon' woekertarieven betalen als ze een 0900-nummer bellen.

Meestal zonder dit te weten zijn ze €1,30 per belminuut in plaats van het standaard tarief van 0900-nummers (vanaf €0,10).
Voor tien minuten in de wacht hangen bij bv Eneco rekent KPN €13 (€1,30 per minuut) terwijl de energiereus hier zelf €0,10 per minuut van ontvangt. Kassa dus.

Hieraan komt nu een einde. Een groepje slimme techneuten, aangesloten bij het Amstelveense technologiebedrijf Premium XS, heeft een U-bocht bedacht om ook de pre-paid bellers tegen de normale standaard tarieven naar een 0900-nummer te laten bellen.

Het systeem via 0900prepaid.nl werkt even simpel als doeltreffend: de pre-paid beller belt een 010-nummer in Rotterdam, toest een code in, gevolg door het gewenste 0900-nummer. De afrekening met de telefoonmaatschappij vindt vervolgens plaats alsof er een vast nummer (010) is gebeld en geen 0900-nummer.

Uit cijfers blijkt dat de 0900-markt Big Business is. Volgens een marktanalyse verbelt Nederland maandelijks voor circa €40 miljoen naar 0900-nummers. Circa driekwart van de mensen belt met een mobiele telefoon: in totaal voor circa €30 miljoen per maand. Circa vijftig procent van de bellers heeft een prepaid telefoon: zij zijn dus circa €15 miljoen per maand kwijt met het bellen naar 0900-nummer.

Onlangs nog kwam een klant van Eneco, die betalingsproblemen had, er tot haar schrik achter dat ze na het bellen van het 0900-nummer van de klantenservice meer dan tien euro kwijt was omdat ze acht minuten in de wacht had gehangen. Haar telecomaanbieder Telfort had €1,25 per belminuut in rekening gebracht voor het telefoontje naar Eneco.

De U-bocht heeft overigens nóg twee voordelen. Ook vanuit het buitenland kunnen mensen via het 010-nummer de, nu voor hen nog onbereikbare, 0900-nummer bellen. En mensen die werken bij en bedrijf met een zogenaamde 0900-blokkade, waardoor het voor hen onmogelijk is dit soort nummer te bellen, kunnen via de 010-bocht tóch 0900-nummers gaan bellen.

In een reactie zegt KPN-woordvoerder Steve Hufton: "Onze systemen kunnen de verschillende 0900-tarieven niet verwerken. dus hebben we gekozen om €1.30 als standaardtarief te hanteren. Als bellen naar 0900 voor jou belangrijk is, kun je kiezen voor een abonnement want dan ben je goedkoper uit. Daarnaast hebben alle mobiele operators, dus ook KPN, hebben te maken gehad met fraude met 0900-nummers. Het tarief van €1,30 maakt het minder aantrekkelijk voor fraudeurs." KPN zegt dat de U-bocht er "interessant uitziet", maar vraagt zich wel af of het in alle gevallen ook daadwerkelijk goedkoper is.

In een reactie zegt woordvoerder Diek Schipper van de Consumentenbond: "Het tarief van €1,30 euro is inderdaad een behoorlijk hoog tarief. Maar bellen via prepaid is een keuze van de consument. Zolang de prijs voor de consument maar duidelijk is. Het ministerie van Economische Zaken heeft dat ook verplicht gesteld, de beller wordt vooraf op de hoogte gesteld van het geldende tarief, of krijgt een duidelijk verwijzing hiernaar."


* Antwoorden op veelgestelde vragen erover vind je hier
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!