Iobit betrouwbaar? (+ hoe handmatig opschonen)

Gestart door pijltje, 16 juni 2009, 13:49:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pijltje

Hallo  :)

Ik kreeg een link voor een gratis download van Iobit om je pc op te schonen, te repareren en te optimaliseren.  http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html
Is dit een betrouwbaar programma?!
Zo nee, weten jullie dan een (gratis) programma dat fouten van de schijf haalt en je pc optimaliseert?!

Alvast bedankt voor een reactie!  :D

groetjes Pijltje

Han

Nee, gooi alsjeblieft weg. Dit soort rommel helpt je van de regen in de drup!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

oke dankjewel!   :goed

Maar, weet jij dan een programma dat wel betrouwbaar is?!

groetjes Marlies

Han

Het opschonen van je PC kun je beter met de hand doen. Dan weet je precies wat er weggegooid wordt en wat niet.
Je leert zo ook je eigen PC goed kennen. Ik zal hieronder even opschrijven hoe ik dat doe.

Software verwijderen + opruimen met schijfopruiming:
- Verwijder programma's die je niet meer gebruikt via Configuratiescherm/software.
- Let erop dat als je een programma verwijderd dat dan ook de programmamap in "program Files" weg is.
- Schijfopruiming uitvoeren (Alles aanvinken en ook op het tabblad "meer opties" alle herstelpunten behalve het laatste weggooien)

Opruimen via de verkenner:
- Inhoud van de map Windows/temp mag weg. Wat moet blijven staan daar geeft windows vanzelf een melding op.
- Inhoud van de map Windows/prefetch mag weg
- Oude windows-update mappen mogen weg (info hierover in dit topic)
- Check je map "Documents and settings" regelmatig. Deze map + deel van de inhoud "Documents and settings" kán verborgen staan bij jou. Als je op wilt schonen wilt maken, dan zal je dus eerst de map zichtbaar moeten maken.

    Hoe maak je verborgen mappen zichtbaar?
    . Ga naar je verkenner
    . Klik bovenin de verkenner op "Extra" en dan op "Mapopties"
    . Klik op het tabblad "weergave"
    . Zorg dat er een stip staat bij de optie hieronder op het plaatje
 
     

- klik op "toepassen" en op "OK"
Daarna is de map te zien, en kun je er backups van maken.
Het is aan jouw om te bepalen of je na het checken de map weer verborgen zet of niet.

Wat mag je wissen/opschonen in "Documents and settings": (mappen die ik niet noem doe je niks mee!!)
Je logt al dan niet automatisch in met een naam. Bij mij is dat met Han, dus de map met mijn persoonlijke instellingen in "Documents and settings" heet ook "Han". In die map ga ik dingen nalopen/opschonen. Van de andere mappen die niet in mijn profielmap "Han" staan, blijf ik af.

Application Data: Daarin staan settings van programma's die ik geinstalleerd heb. Soms blijft er een map achter van een programma wat ik niet meer geinstalleerd heb staan. Die map van dat programma mag dan weggegooid worden.

Local Settings/Temp: Alle bestanden behalve die met de datum van vandaag mogen weggegooid worden. Bestanden die in gebruik zijn, krijg je vanzelf een melding over en laat je staan.

Local Settings/Temporary Internet Files : Daarin staan je cookies van de sites die je bezoekt en in die cookies ook de inloggegevens van de fora e.d. die je vast bezoekt. Die wil je dus niet kwijt. Aan de naam ervan kun je precies zien of het een cookie is die je wilt bewaren of niet. Cookies zonder inloggegevens kun je weggooien. De rest van de tijdelijke internetbestanden (plaatjes en zo) is als het goed is al verwijderd door de schijfcontrole.
Omdat het opschonen van cookies 1x veel tijd vergt kun je heel gemakkelijk na afloop via IE even je cookies exporteren (via bestand/importerenen exporteren). Je bewaart dan de cookies die je wilt houden in een txt bestand. Bij een volgende opschoonactie kan je dan alle cookies wegsmijten en je geexporteerde cookies weer importeren zodat je schoon kunt beginnen.

Local Settings/Geschiedenis: Bevat de webpagina's die je bezocht hebt. Ik gooi die map altijd leeg zodat de geschiedenis in de browser ook leeg is.

Onlangs geopend: alle bestandjes in die map mogen weggegooid worden


Als alles klaar is dan uiteraard nog even de prullebak legen!!


Als je bovenstaande hebt gedaan dan heb je met de hand gedaan wat al die opschoonprogrammaatjes ook doen. Groot verschil is dat je nu zelf uitmaakt wat er weggaat. Die opschoonprogrammaatjes gooien nog wel eens iets weg wat niet weg mag, met alle gevolgen van dien. Je zal merken dat je PC door deze maatregelen te nemen lekker snel blijft. Twijfel je over iets of het weg mag of niet, dan kun je dat hier altijd vragen of je laat het gewoon staan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

Hoi Han  :)

Dankjewel!   Ik ga hiermee aan de slag.

Volgens mij kan het topic dan gesloten worden.

groetjes Pijltje

Han

Ik laat 'm nog héél even open totdat je klaar bent met het voor de eerste keer opruimen. Als je dan nog iets tegenkomt waar je een vraag over hebt dan kun je die vraag hier nog kwijt. Zeg het maar als je ermee klaar bent, dan sluit ik het topic daarna af.

Ik heb je topictitel iets uitgebreid zodat we deze info later weer via de zoekfunctie van het forum terug kunnen vinden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

dat is goed!
wel wordt dat pas begin volgende week...

Ik laat weten wanneer de opschoning klaar is!

groetjes Pijltje

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

Hoi Han  :)

heb de acties zo veel mogelijk uitgevoerd, maar ik heb (natuurlijk... :-\) nog wat vragen:

In configuratie/software staan de volgende programmaatjes:
- apple mobile device support ?kan ik deze verwijderen (ik heb geen
   applecomputer en geen i-phone)
- apple software update ?kan ik deze verwijderen
- Quicktime (apple) ?kan dit weg?
- getPlus(r)_dll  ?wat is dit, kan het weg?

Ik zie meerdere updates van Java en Microsofof.net framework en beveiligingsupdate IE.
Kan ik ze allen verwijderen, behalve de laatste update?!
Ter info: Bij windows/update (spuninst) heb ik de $NTuninstalKB921503$ filetjes tot 1 jaar geleden verwijderd.

Mijn indeling bij Local settings/ is anders: ik heb de mappen:
- All users
- Default user
- Eigenaar.
Maar onder Eigenaar vind ik niet de mappen:
Local Settings/Temp:
Local Settings/Temporary Internet Files
Local Settings/Geschiedenis:

die staan onder default user..

Alvast bedankt voor je reactie  :D

groetjes Pijltje

Han

Dacht al dat er nog wat vraagjes zouden komen  ;)

CiteerMijn indeling bij Local settings/ is anders: ik heb de mappen:
- All users
- Default user
- Eigenaar.
Maar onder Eigenaar vind ik niet de mappen:
Local Settings/Temp:
Local Settings/Temporary Internet Files
Local Settings/Geschiedenis:

die staan onder default user..

Met welke naam log je (automatisch) in op deze computer. Onder die naam is er een profielmap waarin de betreffende mappen staan. Zie je die mappen niet dan staan je systeemmappen en verborgen mappen nog niet zichtbaar.



apple mobile device support ?kan ik deze verwijderen (ik heb geen applecomputer en geen i-phone)
Heb je geen hardware van apple dan kun je deze soiftware verwijderen

Quicktime (apple) ?kan dit weg? + apple software update ?kan ik deze verwijderen
Quicktime is een software van apple om filmpjes op internet te bekijken. Wordt o.a. ook geinstalleerd bij codecpacks.
Laten staan dus

- getPlus(r)_dll  ?wat is dit, kan het weg?
Nee zou het laten staan. Is onderdeel van een ander programma wat je draait. Het is OCR software wat gebruikt wordt om gescande tekst om te zetten in txt bestanden (OCR is Optical Character Regognition). Waarschijnlijk onderdeel van je printersoftware (als je een all in one hebt) of van een grafisch programma

Ik zie meerdere updates van Java en Microsoft.net framework en beveiligingsupdate IE.
Kan ik ze allen verwijderen, behalve de laatste update?!

Van de java updates kun je alles behalve de laatste verwijderen.
Alles van .net framework moet blijven staan.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Op welke Windows versie is deze beschrijving van toepassing? Ik vraag me dat af want ik heb een pc met XP en eentje met Vista. Of kan ik dit voor beide gebruiken?

Han

Met de hand opruimen kun je uiteraard in vista en in XP alleen zit bij vista de accountmap op een wat andere plaats.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

Hoi Han,

Bijna gelukt!

De verborgen mappen stonden en staan op zichtbaar, maar nog steeds geldt:
Mijn indeling bij Local settings/ is anders: ik heb de mappen:
- All users
- Default user
- Eigenaar.
Maar onder Eigenaar vind ik niet de mappen:
Local Settings/Temp:
Local Settings/Temporary Internet Files
Local Settings/Geschiedenis:
die staan onder default user.

En onder welke naam ik inlog weet ik niet... Ik denk 'Eigenaar'

Ook staat een aantal software programma's in 'Application Data' en in lijst van configur.scherm-Software waarvan ik niet weet wat ik er mee moet/kan.

Maar als dat niet zo belangrijk is, dan is het wel goed zo, hoor!

groetjes Marlies

Han

Staan je systeembestanden ook zichtbaar. Als je dat gedaan hebt dan moet het er zo uitzien in XP
Deze voorbeeldplaatjes komen van mijn PC met inlog/accountnaam "Han"



CiteerOok staat een aantal software programma's in 'Application Data' en in lijst van configur.scherm-Software waarvan ik niet weet wat ik er mee moet/kan.
Ik kan daar op afstand niets over zeggen. Uit application data gooi je alleen iets weg als je het ooit zelf geinstalleerd hebt en je het programma weer verwijderd hebt. Daar vind je instellingen terug die programma's op je PC nodig hebben om te functioneren. Weet je niet wat het is, dan laat je het staan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

Hoi Han,
Dankjewel, ik zit nu op een andere pc, dus dat ik ga maandag kijken.
fijn weekend!  :D
groetjes Pijltje

pijltje

Hoi Han,

Bij inlogaccount staat Marlies (mijn naam dus), maar die naam is niet terug te vinden in /documents en settings...

groetjes Marlies

Han

Dan heb je of je beveiligde (besturings)systeembestanden nog verborgen staan, of je hebt je systeembestanden nog verborgen staan.
Staat een van beide nog aan dan zie je de map niet omdat het systeembestanden zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

ze staan niet verborgen!   
Ik heb in extra/mapopties/weergave aangevinkt 'De inhoud van systeemmappen weergeven'!

Wat kan er nu nog verborgen staan?!

Wel zie ik dat bepaalde mappen iets 'vager' zijn: zoals default user

groetjes Pijltje

Han

Alle drie moeten geregeld zijn, anders zie je de verborgen systeemmappen niet.

1) beveiligde (besturings)systeembestanden niet verborgen:


2) beveiligde (besturings)systeemmappen kunne zien:


3) verborgen mappen zichtbaar maken:



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pijltje

gedaan!  maar... nog steeds geen Marlies  :(

wel:
All Users
Default User
Eigenaar
LocalService
Networkservice

Moet pc helaas zo afsluiten.  Bedankt zover!  :)
groetjes Pijltje