Geluid van pc naar av receiver

Gestart door pc dummie, 22 juni 2010, 18:13:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pc dummie

Ik heb een HP M9351 desktop pc, een Jvc Receiver en een Samsung Hd tv

Ik heb op de receiver een Harman/Kardon surround systeem op aangesloten,
en zou graag het muziek via deze boxen willen afspelen door de pc op de receiver aan te sluiten,
nou was mijn vraag welke kabel(s) ik hiervoor nodig heb...

alvast bedankt voor de reactie :)

Han

Ik heb werkelijk geen idee wat voor geluidskaart er in die PC zit en wat de uitgangen zijn die je kunt gebruiken. Je kunt denk ik het beste met je boekjes naar een vakhandel gaan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

pc dummie

oke dank je voor de snelle reactie ik ga van de week wel ff naar de winkel.

paul76

De uitgang op je PC is waarschijnlijk een koptelefoonaansluiting. Dit kun je testen door er eens een koptelefoon op (proberen) aan te sluiten.

De ingang op je receiver zal in het algemeen bestaan uit twee tulpstekkertjes zijn (wit en rood) voor het linker en rechter kanaal (stereo). Dit is het geval wanneer er een rode en een witte aansluiting op je receiver zit, net als b.v. de aansluiting van een cd-speler (gescheiden linker en rechter kanaal).

Dan zou je dus een snoer nodig hebben met aan één kant een koptelefoon aansluiting en aan de andere kant twee tulpstekkertjes. De kans is groot dat dit goed werkt, zeker als je de koptelefoon-test hebt gedaan en weet wat er op je receiver voor aansluiting zit.

Echter, ik lees nu pas de specs van je computer (7.1 geluid). Als je meerkanaals geluid naar je receiver wilt halen wordt het een ander verhaal. Dan zou je eerst moeten kijken óf je een ingang voor meerkanaals geluid vrij hebt op je receiver en dan welke aansluitingen (op PC en Receiver) je wilt/kunt gebruiken voor de door jou gewenste geluidskwaliteit.

pc dummie

Hoi Paul dank je voor je reactie.

Op mijn pc heb ik de volgende aansluitingen beschikbaar;

een lichtblauwe ingang, een roze microfoon aansluiting, een witte waarbij staat 'side',
en een oranje en zwarte waarbij staat digital audio out,
en aan de voorzijde nog een microfoon en hoofdtelefoon aansluiting.

Ik heb een 5.1 set op mijn pc aangesloten dus heb eventueel nog meer aansluitingen beschikbaar.

Van de receiver heb ik even een foto gemaakt dan is het misschien wat duidelijker.


paul76

Zo te zien gebruik je je digitale ingangen niet, en heb je je DVD-speler alleen in stereo aangesloten (links=witte tulpje, rechts=rode tulpje). Op deze manier zal de receiver geen 5.1 of DTS geluid weergeven van je DVD, hooguit stereo of Dolby Surround (waarbij de achterspeakers in mono functioneren).

Vraag: hoeveel speakers heb je aangesloten op je receiver? Als dit er twee zijn (+ evt. een subwoofer) hoef je alleen stereo geluid naar je receiver te halen.

pc dummie

Ik zie dat ik de tulpstekkers niet goed aangesloten heb,
ik wilde de receiver via de tulpstekkers op de tv aansluiten maar heb het laatst losgemaakt en dus weer verkeerd aangesloten...

Mijn dvd speler is via een scart aangesloten op digitenne van kpn...

Ik heb 5 boxen op de receiver aangesloten en 1 subwoofer.

paul76

En hoe gaat het 5.1 geluid van je DVD-speler naar je receiver? Die zou ik verwachten op 1 van de digitale ingangen linksboven (digital 1 en digital 2).

Of heb je een aantal kabels uit je receiver getrokken voor het maken van de foto? Of heeft je receiver nog een 5.1 ingang die niet op de foto staat?

Om 5.1 geluid van je PC naar je receiver te halen heb je m.i. een digitale uitgang van je geluidskaart nodig (optical of coax).

pc dummie

Ik heb de receiver aangesloten op de tv via de tulpstekkers die je op de foto ziet staan..
dus kan ik die beter op 1 van de digitale ingangen aansluiten?
Wat voor kabel heb ik hier voor nodig?

Ik heb geen kabels uit de receiver getrokken voor de foto.
Alle aansluitingen staan erop.

Ik heb er niet heel veel verstand van...
dus als ik domme vragen stel sorry!

Maar wat bedoel je met je laatste antwoord?

paul76

OK, laten we in dat geval bij het begin beginnen: welke apparaten heb je allemaal aangesloten op je receiver om het geluid via de receiver weer te geven?

pc dummie

Ik heb op het moment een 5.1 set en mijn tv aangesloten op de receiver.

paul76

Met 5.1 set bedoel je je boxenset neem ik aan?
Het geluid van je televisie is stereo.
Dus je hebt geen geluidsbronnen die 5.1-geluid aanbieden aan je receiver?

Dan zou ik zeggen dat het voldoende is om ook je pc in stereo aan te sluiten aan je receiver. Dit kun je doen zoals ik boven heb beschreven, via de koptelefoon uitgang van je pc. Sluit de 2 tulpjes op je receiver b.v. aan op de "VCR in" ingang of de "CD in". Kabeltjes hiervoor kun je vast wel bij b.v. de Mediamarkt kopen en anders kun je deze laten maken bij een electronica-zaak.

Wil je beter geluid dan stereo dan heb je een digitale uitgang van je pc nodig (coax of optisch). Deze kun je dan aansluiten op één van de aansluitingen linksboven op je receiver: digital 1 (coax) of digital 2 (optisch). Hiervoor zijn overal in de handel speciale kabeltjes verkrijgbaar.

Heb je voldoende info zo?

Zie b.v. dit voorbeeld (Audiokabel 3,5mm jack naar 2x cinch 1,5m) voor de kabel die je nodig hebt. 3,5 mm jack is de koptelefoonaasluiting en cinch is een tulpje.

pc dummie

Hoi sorry voor de late reactie maar ik heb zo idd genoeg info dank je wel!

Format Arie

Ook al heb je genoeg info, misschien dit nog:
luidsprekerboxen zijn magnetisch beschermt. Je boxen van geluidsinstallatie volgens mij niet.
Als die laatste dicht bij je computer staan, houd dan rekening met het volgende:
De afgeschermde luidsprekers voorkomen storing door crt-monitorschermen en beschermt magnetische opslagmedia tegen gegevensverlies.

pc dummie

@ Format Arie

Dank je ik zal er idd rekening mee houden!
Ze staan er nu best ver vanaf dus laat ze gewoon op dezelfde plek staan want storing zit ik niet op te wachten.  :)