DVD geluid is niet goed

Gestart door Robv, 14 oktober 2008, 22:39:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robv

Op het moment dat ik een DVD kijk op mijn computer, dan hoor ik met name stemgeluid bijna niet, terwijl muziek wel goed doorkomt.
Ik maak gebruik van een extern logitech 2.1 geluidsetje, en krijg het idee dat het geluid op een 5.1 instelling staat.
Het besturingsysteem is windows XP

De instellingen van mijn geluid staan bij configuratiescherm -> Geluiden en audioapperaten -> tabblad volume -> onder luidsprekerapperaten -> geavenceerd, op stereoluidsprekers voor het bureaublad.
Op het moment dat ik mijn geluidssetje eruit haal, gaat hij over op het speakertje in de computer, maar dat verhelpt het probleem niet.
Het probleem doet zich ook voor op 2 verschillende dvd players.
Als ik een divx film van de netwerkschijf kijk, heb ik het probleem niet.

Ik heb zitten rondzoeken, en vragen, maar kom er niet uit.
Misschien weten jullie waar dit aan kan liggen?

Han

Hi Rob, dit probleem wordt inderdaad meestal veroorzaakt door een verkeerde luidsprekerinstelling.
Ik had het van de week zelf ook omdat van m'n 5.1 set de backbox kapot is gegaan. Ik hoorde alles behalve gesproken woord. Ik heb met verschillende settings getest en uiteindelijk had ik weer prima geluid met de 4.1 geluidsinstelling. Je moet er dus even mee spelen om te kijken welke setting bij jou wel goed werkt.

Check ook eens in de settings van de logitec software (als er software voor die boxen bijzit) en in de software van je geluidskaart hoe de geluidsinstelling staan ingesteld. Software waarmee je dvd's afspeelt hebben ook een eigen setting voor het geluid. Ook daar kan dus iets verkeerd staan.

Een divx bevat doorgaans geen 5.1/4.1 geluid dus klopt het dat je daarbij dit probleem niet ervaart.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Robv

veel van het gezoek en geploeg in de instellingen had ik al gedaan, maar na er vandaag wederom een paar uur aan te hebben gezeten, heb ik dan eindelijk weer geluid in films.
Wat uiteindelijk toch bleek te werken was om weer een andere dvd speler te instaleren, vlc player.
De player vind ik maar niets, maar altijd beter dan films zonder stemgeluid ^^

Bedankt voor de tijd en deze zaak is weer afgehandeld :)

Gr, Rob

Han

Met welke software speelde je eerder je dvd's af, Rob?
Moet toch in te stellen zijn?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Robv

Media Player Classic en Windows Media Player, waarvan ik de laatste het makkelijkst vind.
Misschien zitten er ergens nog verstopte knopjes, maar ik heb me bij de instellingen van die programma's zelf echt suf gezocht naar die mogelijkheden, maar die heb ik niet kunnen vinden.

Han

Mplayer classic gebruik ik ook veel maar dan voor divx en xvid kijken.
Je zou bij view/opties onder playback/output alles eens onder "system default" aan kunnen vinken, of heb je dat al geprobeerd?
Verder kun je daar bij "internal filters" als je "enable custom channel mapping" aanvinkt met de geluidskanalen testen wanneer je wel en geen geluid zal horen. Proberen waard, lijkt mij.

Windows Media Player maakt gebruik van de luidsprekersetting die windows gebruikt, zag ik via menubalk-optie extra, opties, tabblad apparaten, luidsprekers selecteren en daar dan de eigenschappen van opvragen en in dat nieuwe venster klikken op de knop geavanceerd. Vreemd dan dat het daar ook misgaat, hé?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Door het uitblijven van verdere reacties van de topicstarter heeft het weinig zin om dit onderwerp nog langer open te houden. Dicht dus.  :locked
Groetjes van Bugs