Excel berekening

Gestart door Nirak, 21 mei 2008, 11:48:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nirak

Hallo weer, hoop dat ik in de goede categorie zit. Het volgende. Ik heb een prijscourant in excel waar de prijzen ex en incl. BTW staan. (rij E & F). Het betreft een pagina of 20. Nu is het belangrijk de prijzen incl. BTW in ieder geval af te ronden. Dus ipv Euro 5,52, Euro 5,55. Ik begrijp in Help-Excell niet wat nu precies de bedoeling is.
Dit is de formule : Als het bedrag 8.85 ex BTW is, dan is de som naar incl BTW : =SOM(E8*119/100)
de uitkomst is dan : 10,53 en dan nu dat afronden?? En dan ook graag alle prijzen in 1 x omzetten zonder de lege cellen te vullen met 0,00.................
&
Thanks
Nirak

Han

Ik weet zelf zo goed maar bitter weinig van Excel. Misschien dat Hans of Helen je verder kunnen helpen. Die zijn daar meer in thuis. Ik zal ze een berichtje sturen met de vraag of ze hier even willen kijken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Karin, Hans zal even kijken naar je vraag, maar dat zal niet eerder dan morgen zijn. Even nog geduld graag.  ;)
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Hans

Karin,

Voor wat het afronden betreft, is het vrij gemakkelijk (dat is altijd als het weet) ;)
De Formule is in jouw geval: =E8*119/100
In de kolom ernaast (F8) ofzo kun je dan het afgeronde bedrag laten verschijnen met de functie: =AFRONDEN(E8;0)
waarbij de nul het aantal decimalen is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.   :)
Il diavolo caca sempre sulla grande speranza

Han

Bedankt alvast voor de hulp, Hans  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Nirak

Hi Hans,

Ik heb het niet goed uitgelegd. Afronden naar 0 is natuurlijk geen probleem maar het volgende :

Nu is de situatie als volgt : In kolom E8 staat de prijs ex BTW, in kolom F8 incl. BTW (volgens de formule) dus excl. 8,85 = incl.: 10,53.

Wat wil ik : Slechts 1 prijs (dus 1 kolom) nl. incl. BTW, afgerond naar 10,55 d.w.z. afrondingsverschil is bij 10,53 0,02 cent omhoog en bij b.v. 10,52 0,02 cent omlaag.


Hoe ga ik dat doen....

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.  ;)

Nirak

(Ik wilde een stukje (voorbeeld) van de prijscourant als bijlage meesturen maar dat blijkt niet te gaan.)

Han

Aan bijlages doen we niet op PCN. Het risico op virusverspreiding is daarbij te groot.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij een virus zou verspreiden maar dat mensen met minder goede bedoelingen daar dan mogelijkheid toe zouden hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Hans

Citaat van: Nirak op 22 mei 2008, 13:34:27
Hi Hans,

Ik heb het niet goed uitgelegd. Afronden naar 0 is natuurlijk geen probleem maar het volgende :

Nu is de situatie als volgt : In kolom E8 staat de prijs ex BTW, in kolom F8 incl. BTW (volgens de formule) dus excl. 8,85 = incl.: 10,53.

Wat wil ik : Slechts 1 prijs (dus 1 kolom) nl. incl. BTW, afgerond naar 10,55 d.w.z. afrondingsverschil is bij 10,53 0,02 cent omhoog en bij b.v. 10,52 0,02 cent omlaag.


Hoe ga ik dat doen....

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.  ;)

Nirak

(Ik wilde een stukje (voorbeeld) van de prijscourant als bijlage meesturen maar dat blijkt niet te gaan.)


Die formule doet dat... :)
Il diavolo caca sempre sulla grande speranza

Nirak

Mmmmm, als ik in de kolom naast 10,53, jouw formule neerzet wordt er naar 11,00 afgerond. Ik wil naar 10,55 (in dit geval)... Ik doe iets verkeerds, dat blijkt. Maar wat?
Groet  :o
Karin

Nirak

Er komt geen antwoord meer, ik ga het dan maar op een andere manier uitzoeken.
Groeten
Nirak

Helen

Misschien kan je nog even geduld uitoefenen? Er zijn ook mensen met een drukke baan, die niet áltijd meteen tijd hebben.  ;)
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Nirak

Mijn replay was helemaal niet boos, ongeduldig of geïrriteerd bedoeld...  :o Door het antwoord van Hans begreep ik dat ik (in ieder geval schriftelijk) niet goed kan uitleggen wat ik nu excact bedoel, vandaar dat ik nu probeer het telefonisch op te lossen; heb mij door Help-Excel geprutst maar ook daar wordt niet duidelijk hoe op centen naar boven resp. naar beneden af te ronden, enfin no hard feelings, never!   ;)

paul76

Hoi Nirak,

Het probleem is dat Excel alleen kan afronden op de zoveelste decimaal en niet naar hele "stuivers" om het maar even zo te noemen. Via een trucje lukt het toch wel om op hele stuivers af te ronden zodat alle bedragen op een 0 of 5 eindigen.

Als ik je vraag goed heb begrepen moet het volgende werken. Probeer in het voorbeeld in kolom G8 eens: =afronden(F8*2;1)/2

De "truc" is dus eerst het bedrag keer 2 doen, dan afronden op de eerste decimaal en dan weer delen door twee.

Succes ermee,
Paul

Nirak

E.U.R.E.K.A. !!Dit is 'um' helemaal! Hier ben ik blij mee jongens. Ik kan aan de slag! Als ik nu kopieer (21 pagina's vol met bedragen) worden ook de lege regels met 0,00 aangeduid... als je ook nog weet hoe dat op te lossen... ik heb 1 en ander geprobeerd : plakken speciaal, vakje 'lege cellen overslaan' aanklikken maar dat is het niet, eventueel alle 0,00 selecteren en verwijderen, lukt niet. Maar ondanks dit : Bedankt voor alle hulp!!!  :-*

paul76

Mooi dat dit is wat je bedoelt. Om te voorkomen dat 0,00 komt te staan in lege cellen kun je het volgende in cel G8 zetten (in plaats van mijn vorige post):

=als(isleeg(F8);"";afronden(F8*2;1)/2)

Succes!

Nirak

Kijk, aan jou heb ik echt wat..... helemaal fantastico, wiskundeleraar???? Nogmaals bedankt voor de hulp en snelle reactie!
Veel groeten
KarinniraK :uno

Han

Hans en Paul, bedankt voor jullie hulp bij deze vraag.
Ik sluit 'm hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!