WIN XP upgraden naar WIN 7

Gestart door john, 10 april 2014, 21:19:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Ik heb een weinig gebruikt 3 jaar oude Asus EEE PC (netbook van 10,2 inch) die nog met WIN XP draait.
Die wil ik nu upgraden naar WIN 7. Microsoft heeft hiervoor een tool beschikbaar Windows 7 upgrade adviser.
Als ik die het netbook laat controleren is het resultaat dat er een 3-tal conflicten zijn met WIN 7
De ASUS ACPI driver;
De Atheros AR 2427 Wireless Network Adapter;
De ASUS toolbar EEE docking 1.3.12.0.
De overige systeemeisen zoals processor, geheugen enz. voldoen.
Ook nog wat andere minder belangrijke zaken zoals een aantal Apps die mogelijk problemen met WIN 7 kunnen geven, maar dat vind ik in feite niet relevant en laat ik maar voor wat ze zijn.
Ik heb vervolgens van de website van ASUS de ACPI driver gedownload die wel WIN 7 compatibel is.
Bestand uitgepakt en geïnstalleerd.
Vreemde is als ik daarna weer die WIN 7 upgrade adviser laat controleren meldt ie nog steeds een fout voor die driver...!!??
Voor de twee overige conflicten ook een WIN 7 versie gedownload maar die moeten pas worden geïnstalleerd als WIN 7 erop staat.
Hoe kom ik er nu achter dat de nieuwe ACPI driver toch goed is geïnstalleerd, want is dat toch niet het geval zal waarschijnlijk de installatie van WIN 7 de mist in gaan.

Han

Waarschijnlijk kun je die driver pas goed installeren als je update gedaan is. Je kunt van tevoren niet zien/testen. Je zal dat uit moeten proberen.

Als je Win7 wil gaan draaien erop, waarom doe je dan geen schone installatie en installeer je dan na het installeren nog wat drivers. Dan zit je niet met de resten van XP wat toch echt oude zooi is nu. Belangrijkste is dat je weet dat je netbook het kan draaien.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Waar ik een beetje mee zit, dat als ik nu een schone WIN7 installatie zou gaan uitvoeren (dat is ook wat Microsoft adviseert) waarbij het moederbord niet met de juiste ACPI driver is uitgerust (in de bestaande situatie zit er die WIN XP driver op) dat vervolgens de installatie van WIN7 niet zal gaan lukken.
Ik heb ook geen zin om 109 euro uit te gaan geven aan WIN7 als ik het niet geïnstalleerd kan krijgen.
Maar ik begrijp uit je antwoord dat installatie op zich moet lukken en je dan vervolgens de conflicterende drivers van diverse hardware moet gaan updaten.
Dat klopt met wat de WIN 7 upgrade adviser hierover zegt want de 2 drivers voor mijn network adapter en Asus toolbar moet ik pas na installatie updaten, echter over die APCI driver wordt stellig gemeld dit voor de installatie te doen. :uhhh
Zoals ik aangaf qua processor, geheugen en harde schijf voldoet de netbook aan de systeemvereisten voor WIN7.

Han

Tja vooraf kun je het echt niet installeren want de driver is voor win7. Je zou contact kunnen opnemen met de helpdesk van asus erover als je echt zeker wil weten of het gaat lukken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Klopt Han. Heb van de ASUS helpdesk een link toegestuurd gekregen waarmee ik een driver compatible met WIN7 kan downloaden. Maar nu al reeds instaleren is niet aan de orde,
Ik ga alles eens op een rij zetten. Houdt het topic nog even open.
Heb ik op dit gebied, naar zal blijken, geen verdere vragen meer plaats ik wel een afsluitverzoek.

Han

Kun je aan de asus helpdesk niet vragen wat de juiste procedure is voor het updaten van je notebook naar Win7?
Zij kunnen je vertellen of het ACPI deel van de Win7 installatie problemen gaat geven. Ik verwacht zelf van niet. Hij gaat hooguit om een driver vragen en die heb je. Zorg ervoor dat je die bij de hand hebt op een andere partitie of op cd of zo.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Geen contact meer opgenomen met ASUS, want je verwachting kwam helemaal uit, daar hoopte ik ook een beetje op natuurlijk. Installatieproces verliep vlekkeloos. Het enige wat ik na voltooiing moest doen was die nieuwe chipdriver installeren.
Windows zelf zorgde voor de update van de netwerk adapter driver, nadat ik daar via Eigenschappen van de hardware om had gevraagd, anders was verbinding met internet slechts mogelijk als ik de netbook met de kabel aansloot op het WiFi modem.
Het draait nog steeds, dus lijkt het erop dat het allemaal goed is gelukt en is mijn eind conclusie; fluitje van een cent.
Snap daarom niet dat ze in een niet nader te noemen pc shop zo'n moeilijk en negatief over het upgraden deden.
Maar die wilde liever een nieuwe kwijt denk ik zo. Zie je er als consument dan als een berg tegen op is zo'n advies vaak voldoende er van af te zien en tot aanschaf nieuw over te gaan, wat eigenlijk niet nodig is, voorop gesteld dat de systeemeisen volstaan, dat wel.
Als je het topic nog open wilt laten staan, prima. Ik ben eruit mede dankzij jouw tips waarvoor zoals altijd: hartelijk dank.

Han

Fijn dat het voor elkaar is, John. Zo heb je toch nog een poosje iets aan het apparaat. Een nieuwe aanschaffen kan altijd nog.
Mijn oude VAIO is destijds ook nog een poosje langer meegegaan na een OS update totdat de systeemeisen te laag werden voor hetgeen ik erop wilde doen.
Ik denk dat je op je netbook niet zo heel veel zware dingen zal gaan doen. Dan heb je als het goed is best een poosje plezier van de upgrade.

PC winkels zijn negatief over OS-updates omdat veel oude PC's echt niet geschikt zijn. Jouw netbook was dat wel maar degene die je daar in die shop sprak zegt gewoon dat het niet kan. Waarschijnlijk opdracht van de baas om verkoopcijfers te boosten en om problemen te voorkomen.

Ik sluit je topic hiermee af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!