Petitie baarmoederhalskanker

Gestart door Han, 12 februari 2008, 22:42:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Via dit topic wil ik dit onderwerp bij jullie onder de aandacht brengen. Ik hoop dat jullie hier even de tijd voor willen nemen om dit te lezen.

Voor baarmoederhalskanker bestaat een vaccinatie die momenteel niet vergoed wordt door het ziekenfonds, omdat de regering het nog niet in het pakket heeft toegestaan. Met deze vaccinatie zouden veel vrouwen hun baarmoeder kunnen behouden of in sommige gevallen zelfs het leven!

Er is een petitie op internet die getekend kan worden,momenteel zijn er ruim 35.000 handtekeningen binnen maar dat moeten er veel meer worden. Het streven is om er 50.000 aan te bieden aan de tweede kamer. Dit moet toch makkelijk haalbaar zijn voor zo'n goed en vooral noodzakelijk doel!!

Je vindt meer info over dit onderwerp op www.stopbaarmoederhalskanker.nl
En, nog belangrijker, je kunt hier je handtekening zetten voor de petitie.
Help mee en zorg ervoor dat er minstens 50.000 handtekeningen komen zodat er kamervragen over gesteld kunnen worden
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ik heb zelf uiteraard al getekend en met mij al 60558 anderen.
Ik ben van mening dat dit vaccin voor iedere vrouw beschikbaar moet zijn en in het pakket moet zitten!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Ik ook, dus ik heb ook getekend.
Groetjes van Bugs

Format Arie

Heb ook getekend.
Overigens, vindt het schandalig dat er handtekeningen ophalen voor nodig zijn, om zoiets belangrijks te regelen.

Bugs

De overheid is wel snel met geld aan andere doelen te geven, die in mijn ogen veel minder belangrijk zijn.
Groetjes van Bugs

Josette

Hier is het nu terugbetaalbaar geworden voor de jongeren,
eerst ook niet!

Maar of het een garantie is, daar heb ik mijn twijfels over. :-[
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

marloes

heb getekend
vind het heel belangrijk dat dit snel word ingevoerd
zo lang bewegen nog kan dan doen

Han

Ik vind het raar dat alleen jongeren die vaccinatie kunnen krijgen. Ik vind het voor alle vrouwen belangrijk. Als je een vaccin hebt om te voorkomen waarom alleen voor jongeren?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Ja Han, zo denk ik er ook over!  :D
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Black Panther

niet vergeten de nieuwsbrief uit te klikken als je die niet wil ;)
if you watch the movie Titanic backwards, it's about a magical boat that saves people.

Han

Inderdaad, maar dat is bijna bij alles tegenwoordig.
Net zo irritant als dat er tegenwoordig bij zowat alle installatie-programma's de google of yahoo toolbar zit  ::)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nou ja. Hoop gtedoe om het in te voeren en nou zou het weer niet nuttig zijn??

Bron: www.telegraaf.nl


Invoering vaccin baarmoederhalskanker niet zinvol
ROTTERDAM -  De invoering van de standaardvaccinatie van meisjes vanaf twaalf jaar tegen baarmoederhalskanker is niet zinvol. Dat schrijven artsen en onderzoekers van het Nederlands Kanker Instituut, het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde dat donderdag verschijnt.

Minister Ab Klink van Volksgezondheid maakte vorige maand bekend per 1 september volgend jaar de vaccinatie standaard en gratis aan te bieden aan meisjes vanaf 12 jaar. Hij volgt daarmee een advies van de Gezondheidsraad.

De artsen en onderzoekers noemen die stap overhaast en niet zinvol. Het vaccin is volgens hen nog nooit getest op 12-jarigen. Het zou kunnen dat het middel een andere werking heeft dan bij de groep 15- tot 26-jarige vrouwen bij wie het vaccin wel is uitgeprobeerd.

Bovendien loopt het onderzoek volgens de onderzoekers en artsen niet lang genoeg om er nu al betrouwbare conclusies aan te kunnen verbinden.

Baarmoederhalskanker ontwikkelt zich doorgaans in een periode van tien tot vijftien jaar. Het onderzoek naar de effectiviteit van het vaccin is pas zes jaar geleden begonnen. De onderzoekers stellen dat er nog te veel onduidelijkheid is over de vraag in welke mate het vaccin effectief is, hoe lang de werking duurt en of er bijwerkingen zijn op de lange termijn. Daarbij vinden ze het een duur middel. Volgens eerdere berekeningen kost het middel enkele tientallen miljoenen per jaar.

Weliswaar sterven er ongeveer tweehonderd tot 250 vrouwen per jaar in Nederland aan de kanker. Maar volgens de schrijvers van het artikel wordt de ziekte steeds zeldzamer. Door bijvoorbeeld het 'uitstrijkje' dat veel vrouwen regelmatig laten maken, komen ook veel gevallen van de kanker in een vroeg stadium al aan het licht.

Medicijnfabrikanten en diverse politieke partijen hebben de laatste jaren een intensieve campagne gevoerd om het vaccin gratis en standaard aan te bieden.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!