(telefonische) Colporteurs - www.infofilter.nl

Gestart door Bugs, 10 juni 2005, 17:22:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bugs

Hebben jullie ook zo'n hekel aan die figuren die op de meest onmogelijke tijdstippen aan de deur bellen om je iets aan te smeren of te bekeren? Of bedrijven die je per telefoon iets proberen aan te smeren?

Vandaag weer twee keer last gehad van die telefoonterreur. Ik heb sinds kort een leuke tactiek bedacht. Ze vragen altijd naar Han, omdat het telefoonabonnement nog steeds op haar meisjesnaam staat. Het gesprek gaat dan ongeveer als volgt:

Telefonische terrorist: Heb ik het genoegen om te spreken met de heer Han? (om privacyredenen gebruik ik geen achternamen)
Ik: Nee, daar spreekt u niet mee.
Telefonische terrorist: Is die wel aanwezig?
Ik: Er woont hier geen de heer Han.
Telefonische terrorist: Mag ik uw naam weten?
Ik:, Mijn naam is de heer Bugs.
Telefonische terrorist: Dat is vreemd. U woont wel in de huppeldepupstraat in *****?
Ik: Ja hoor.
Telefonische terrorist: Dan woont u daar sinds kort zeker?
Ik: Nee hoor, al een paar jaar. (geheel de waarheid, ik woon hier nu twee jaar)
Telefonische terrorist: Raar, dan zijn we zeker de gegevens vergeten te veranderen (inmiddels heb ik net zoveel van hun tijd verspild als hun van de mijne :bugs). Ik heb een weergaloze aanbieding voor u. U kunt (en dan volg er een kletsverhaal over goedkoper bellen of goedkopere energie of meer van die onzin).
Ik: Dat wil ik niet.
Telefonische terrorist: Waarom niet? (vasthoudend als die figuren zijn, hebben ze geleerd op cursus)
Ik: Dat doet er niet toe. En ik doe geen zaken aan de deur of telefoon. Als u mij iets te koop wilt aanbieden dan kan dat per post.

Op dit punt aangekomen geven ze het op.

Ik heb ook eens een gesprek gehad over reclamefolders. Ook dat (die reclamefolders) vind ik een gruwel.
De enquêtrice: Mag ik u vragen of u de folder van bedrijf X in de bus heeft gehad afgelopen week?
Ik: Geen idee mevrouw, ik flikker die troep namelijk ongelezen in de container. Krijgt niet eens de kans om binnen te komen.
De enquêtrice: Maar waarom plakt u dan geen sticker op de brievenbus?
Ik: Waarom zou ik dat doen? Ik heb een hekel aan stickers, ik vind het lelijk en ik vraag niet om die troep. Ik kan beter een sticker op de brievenbus plakken als ik die rommel wél wil.

Op dat punt haakte ze ook af.
Ik ben niet de ideale kandidaat voor deze mensen.  :shades

Vandaag weer twee keer aan de telefoon dus. Plus één keer aan de deur. En de dag is nog niet om.
Een geheim nummer helpt wel, toen ik nog alleen woonde werd ik ook gek gebeld maar toen ik mijn nummer uit de gids liet verwijderen en niet meer opvraagbaar was bij inlichtingen werd het geleidelijk minder.

Hebben jullie methodes tegen dit soort praktijken? Tegen enquêtes heb ik meestal niet zo'n bezwaar, de benadering van deze mensen is meestal minder agressief dan die van voornoemde colporteurs (Hallo Remedy ;)).
Groetjes van Bugs

Han

LOL, als de telefoon gaat en Bugs ziet dat het nummer onderdrukt wordt (we hebben nummerherkenning)
dan staat ie bij wijze van spreken al te grijnzen.
Zo van :"Daar heb je er weer eentje, die ik in de z**k ga nemen".

Sinds vanmiddag hangt er naast de voordeurbel een bordje met daarop de tekst :




Het rouwrandje eromheen is expres gedaan. Dat versterkt het effect   ;D
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Zandman

Hihi vanmorgen had ik ook de johova voor de deur staan maar toen zagen ze pluto en ze waren snel weer weg.
Als de telefoon gaat en ik merk dat ze me iets aan willen smeren wat ik niet wil hebben dan zeg ik altijd vrij snel sorry geen tijd de kleine moet net in bad.
Snap niet waarom die mensen mij in mijn eigen thuissituatie lastig moeten vallen op momenten dat het mij niet uit komt .
Of je zit net te eten of je bent net de eetrommel aan het opruimen.

Zou willen dat je je ergens af kon melden voor dit soort telefoongedoe dat zou mij een hoop ergenis schelen.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Han

Yeah....., ons bordje werkt!!!
D'r stond er net eentje het bordje te lezen en daarna liep hij door  :klappen

Ze bellen je op of omstreeks etenstijd omdat statistisch bewezen is dat dan de meeste mensen thuis zijn, Peet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Ik heb wel een bordje aan de deur dat ik niets aan de deur koop etc, maar die tekst van jullie bevalt me stukken beter, hahaha. Zal er eens over nadenken. :goed
Telefonisch terreur heb ik altijd maar kort last van. Ik zeg gewoon kortaf dat ik niet gediend ben van mensen die niet tot mijn eigen kennissenkring behoren, en me wel bellen. En gooi de hoorn erop.

Bugs

Eigenlijk jammer dat hij doorliep. Anders hadden we hem kunnen confronteren met het feit dat hij kennelijk niet kan lezen.

In Amerika heb je wel de mogelijkheid om je op een lijst te laten zetten zodat je niet meer door die eikels figuren gebeld kan worden. Hier kan dat volgens mij niet.
Je moet tegenwoordig met je telefoonnummer net zo voorzichtig zijn als met je e-mail adres.
Ik werd laatst gebeld op mijn gsm, ook weer door zo'n energiebedrijf. Vanaf dag 1 dat ik mijn gsm had heb ik het nummer niet opvraagbaar gemaakt en niet in een telefoonlijst laten plaatsen.

Heb de laatste tijd het nummer wel gebruikt bij diverse bedrijven als telefoonnummer om contact op te nemen. Dat doe ik dus nu ook niet meer.
Ik heb plotseling geen telefoon meer. Te duur.  :cool
Groetjes van Bugs

Han

Je kunt er toch wel iets tegen ondernemen. De moeite waard om tocht eens te proberen want het loopt de spuigaten uit.
Nog even en we krijgen meer spam via de telefoon en voordeur als in de mailbox  :D

Bron : Consumentenbond

Mag een bedrijf of organisatie mij ongevraagd bellen?
Ongevraagd bellen van consumenten die geen klant van een bedrijf zijn (zogeheten 'koud bellen') mag. Wel hebben telemarketingbedrijven in de Code Telemarketing zichzelf bepaalde regels opgelegd. Hierin staat bijvoorbeeld dat telemarketinggesprekken alleen van 9.00 tot 22.00 uur op werkdagen mogen worden gevoerd. De tekst van de Code  kunt u onder meer vinden op de  website  van branche-organisatie WGCC.

Consumenten die menen dat de Code wordt overtreden kunnen klagen bij het bedrijf zelf. Wordt de klacht niet tijdig (binnen vier weken) of onbevredigend afgehandeld dan kan de consument schriftelijk of per e-mail klagen bij de Reclame Code Commissie. Dit moet in de regel ook binnen vier weken na de ontvangst van de reactie gebeuren.

Wat kan ik doen als ik niet meer gebeld wil worden door een bepaald bedrijf?
De consument heeft volgens de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) een recht van verzet. Ieder bedrijf dat consumenten belt, heeft de plicht om een eigen zogeheten "suppressielijst" bij te houden. Dit is een lijst van consumenten die bij het bewuste bedrijf hebben aangegeven niet gebeld te willen worden.

Als een bepaald bedrijf u blijft bellen terwijl u heeft aangegeven hier geen prijs op te stellen, dan overtreedt het bedrijf de Wet bescherming persoonsgegevens. U kunt dit melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens, telefoon 070 - 381 1300 of e-mail: info@cbpweb.nl

Ik wil helemaal niet meer gebeld worden voor telemarketing of marktonderzoek. Wat kan ik doen?
Als u helemaal niet meer telefonisch benaderd wilt worden, dan kunt u dat aan de telefoon aangeven. Bedrijven die bij Infofilter zijn aangesloten zijn verplicht de blokkademogelijkheid via Infofilter te melden. Echter: niet alle bedrijven zijn bij Infofilter aangesloten.

Wat is Infofilter?
De Stichting Infofilter behartigt de belangen van bedrijven en instellingen die commerciële informatie en marktonderzoek via direct marketing-media als post of telefoon willen overbrengen. De volgende branche-organisaties en hun aangesloten bedrijven werken samen met Infofilter:
- Dutch Direct Marketing Association (DDMA)
- Thuiswinkel.org (Nederlandse Thuiswinkel Organisatie)
- MarktOnderzoekAssociatie (MOA)
- Werkgeversvereniging Callcenters (WGCC).
Zij moeten de gegevens van consumenten die bij het Infofilter aangemeld staan, verwijderen uit hun bestanden. In feite kunt u per medium dus een 'NEE/JA'-sticker op uw (virtuele) brievenbus plaatsen.

Nog niet alle bedrijven in Nederland hebben zich aangesloten bij de Stichting Infofilter. Ook zijn bedrijven van buiten de Europese Unie vaak onbekend met Infofilter en kunnen deze bedrijven nauwelijks worden aangepakt. Het kan dus zo zijn dat u toch nog wordt gebeld.

Hoe ga ik te werk bij Infofilter?
Bij Infofilter geeft u aan via welke media u geen commerciële informatie meer wenst te ontvangen.
U kunt zich bij Infofilter telefonisch laten registreren via 0900- 666.1000 (0,25 eurocent p/m), of via internet:  www.infofilter.nl.  De registratie is verder kosteloos.

Consumenten hebben de keuze uit aanmelding voor twee verschillende categorieën:
1. Direct mail (post) en/of telemarketing (per mobiele en vaste telefoon)
2. Telefonisch marktonderzoek

Wat gebeurt er als ik mij heb aangemeld bij Infofilter?
Uw gegevens worden voor vijf jaar opgenomen in het Infofilter-blokkadebestand dat wordt aangeboden bij de bedrijven en organisaties die zijn aangesloten bij de Stichting Infofilter. U krijgt geen telefoon of post meer van alle bedrijven die bij Infofilter zijn aangesloten. En u krijgt ook geen telefoon en post meer van bedrijven waar u al klant bent en die u bijvoorbeeld een nieuw aanbod willen doen. U kunt dus niet aangeven dat u van bepaalde bedrijven nog wel commerciële informatie wilt ontvangen.

U hoeft per medium slechts één keer aan te geven dat u geen commerciële boodschappen (meer) wenst te ontvangen. De bij Infofilter aangesloten organisaties halen uw gegevens dan uit hun commerciële bestanden. Dit is een vorm van zelfregulering die voor de leden verplicht is gesteld. Dit geeft de garantie dat u niets meer ontvangt van deze organisaties. 

Ik heb mij aangemeld bij Infofilter, maar ik word toch nog gebeld, wat nu?
Infofilter heeft sinds november 2004 een eigen klachtenregistratieloket. U kunt uw klacht daar voorleggen. Infofilter neemt daarop actie naar bedrijven die zijn aangesloten, maar ook naar niet-aangesloten bedrijven met het verzoek om zich aan te sluiten.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Jullie weten wat ik voor werk doe, gelukkig hoef ik niks te verkopen. Willen mensen niet meewerken, dan is het ook goed, pushen hoef ik niet. Helaas is het zo, dat veel agressieve telemarketeers onder het mom van marktonderzoek werken.

Een gerenommeerd marktonderzoekbureau kun je altijd natrekken. Ik geef bij wantrouwen altijd wat gegevens door aan de respondent, zodat men het kan controleren. Niet voor niets staat het bedrijf, waarvoor ik werk, al 60 jaar aan de top en werken we in vele landen. Wij geven NOOIT gegevens door aan derden, dat is bij wet verboden. Anonimiteit is gewaarborgd.

Een poos geleden liepen er wat vage figuren alarmsystemen te verkopen, onder het mom van marktonderzoek. Stel oplichters waren het, want in de tussentijd ben ik even gaan zoeken op internet. Meteen heb ik de politie gebeld, die raadde me aan iedereen in de flat in te lichten. Resultaat was, dat iedereen, die getekend had, het 'contract' verbrak en ik een stel boze frustro's aan de deur kreeg van dat bedrijf. Ik heb ze duidelijk gemaakt, dat de politie op de hoogte was en ze beter maar heel snel konden verdwijnen. Dat deden ze dan ook en we hebben ze nooit meer gezien hier.
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Bugs

Zoals ik al liet blijken heb ik met marktonderzoek niet veel moeite. Daar heb ik vaak aan meegewerkt. Soms kwam het mij niet uit, en dan vragen ze vriendelijk of het op een ander tijdstip en/of dag wel schikt.
Dan sprak ik zelf af wanneer. Of niet, want soms heb je wel eens geen zin. Dat is altijd goed, en dan krijg je geen vragen als waarom, of argumenten waarom het juist wél zou moeten.

Marktonderzoek, weinig of geen probleem.
Colportage..... :knuppel :knuppel
Groetjes van Bugs

Helen

Oh ja, Han.... je kunt ook nog op je bordje zetten: Geld voor goede doelen gaat via de giro
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Format Arie

Leuke jongedame zoals Remedy of niet, aan de telefoon, ik blijf het onbeschoft vinden om "zakelijk" ongevraagd op prive telefoonnummer gebeld te worden.  :goed

Han

Lui voor goede doelen komen hier zelden aan de deur.
Het zijn meer van die energiebedrijf lui of lui die je een restaurantkaart aan willen smeren.
De energiebedrijf-lui voeren hier de boventoon.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Dido

Ik vind het ook niet prettig als mensen mij bellen voor verkooppraatjes en/of marktonderzoek.
Natuurlijk begrijp ik dat mensen hier hun "brood" (of zeg bijverdiensten) mee verdienen.
Mocht ik ooit nog een kick krijgen van marktonderzoeken o.i.d. dan meld ik mij wel aan bij een of ander bedrijf/site, waar je er tenminste nog iets voor terugkrijgt (bijvoorbeeld gratis tijdschriften).
Wat ik ook stomvervelend vind is de gezeur van die jongelui met die kranten in de stad en supermarkten.
Wilt u een krant ... abonnementje misschien ... alleen voor de zaterdag ... even proberen ... etc.

Bordje op de deur .... misschien buttons met een leuke kreet?
"Alleen als het echt gratis is, mag u het in mijn mandje leggen!


supermam

thuis hebben we een geheim nummer en krijgen we dus geen telefonische colportage , en zelf voor echte prive zaken hebben we aparte mailadressen die we alleen bekend maken aan speciale vrienden (dus ook amper spam)
Or was I not meant to be the one?
Where's the life I thought we would share? And should I care?

Bugs

Tijd om ons nummer ook uit het boek te halen. Dat werkte toen ik nog alleen was ook. :)
Groetjes van Bugs

supermam

dat werkt nog altijd het beste, wel zorgen dat je nummer onderdrukt is als je zelf belt.... ;) mocht je ooit een bedrijf bellen dan kunnen ze op die wijze achter te 'prive' nummer komen/
Or was I not meant to be the one?
Where's the life I thought we would share? And should I care?

Bugs

Moet ook nog gebeuren. Deed ik vroeger ook al, maar hier staat het nog open. Meestal bel ik via mijn gsm, daar zitten 150 belminuten per maand op. En dat nummer is al onderdrukt.
Ik ben nogal een voorstander van anonimiteit. ;)
"Men" weet al veel te veel van je. Daar hoef je "ze" niet bij te helpen.
Groetjes van Bugs

supermam

Or was I not meant to be the one?
Where's the life I thought we would share? And should I care?

Han

Nu pas afschermen heeft weinig nut meer omdat m'n telefoonnummer nummer al jaren in de gids staat.
Dat extreme colportage-gebel is iets van de laatste tijd. Overigens hou ik niet zo van dat anonieme gedoe.
Ik heb niks te verbergen. Als mensen me willen bellen moeten ze mijn nummer in de gids kunnen vinden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

supermam

ja, in ons geval was dat niet handig, klanten bellen rustig zondagnacht of op een ander onchristelijk uur. Onze zoon stond enige tijd met zijn eigen nummer in de gids. Die belden ze rustig omdat ze aan het adres konden zien dat hij nog thuis woonde, kon hij vast de boodschap aan zijn vader doorgeven.
Zijn vermelding is nu dus ook uit de gids verdwenen  :)
Or was I not meant to be the one?
Where's the life I thought we would share? And should I care?